Verstand van zaken en een heldere aanpak.
KLANTEN AAN HET WOORD
Situatie:
De directie van een familiebedrijf in de houthandel is tot de conclusie gekomen dat ze met pensioen willen. Zij willen hun bedrijf overdragen aan een nieuwe generatie. Er is echter geen opvolger in de familie of in het bedrijf. Ze vragen ons om hen te begeleiden bij het zoeken van een geschikte kandidaat opvolger.
Aanpak:
Op voorhand zou het geen gemakkelijke verkoop worden. Het verkooptraject zou tijd nodig hebben. Op basis van een gedegen bedrijfsanalyse en waardebepaling hebben we het bedrijf in de markt gezet. Samen met onze opdrachtgever stellen we zorgvuldig een lijst op met potentiële (strategische) koopkandidaten. Deze kandidaten benaderen we. Op ons profiel dat we op nauwkeurige wijze uitzetten in de markt komt veel reactie en interesse.
Er volgen met diverse kandidaten, zowel strategische als MBI kandidaten, gesprekken. Na verloop van tijd vormt zich een goede verstandhouding en relatie met een kandidaat. Deze kandidaat ziet de kansen en mogelijkheden van de houthandel. Door goed de tijd te nemen en meerdere gesprekken te voeren vormt er zich een stevige basis voor een vervolg dat leidt tot koop. Wij voeren nauwkeurig de regie op het proces. Zowel onze klant als koper stelden dit zeer op prijs. We onderscheiden ons door kort op de bal te spelen, we zorgen voor sterke communicatielijnen tussen alle partijen. We hebben het geduld om het traject tot een goed einde te brengen.
Resultaat:
Koper vindt, nadat hij een ronde bij de banken heeft uitgevoerd, een passende financier. Verkoper en koper bepalen in goed overleg passende condities en voorwaarden voor een sluitende overdracht. Verkoper draagt zorg voor een warme overdracht en het personeel wordt door Koper en Verkoper samen geïnformeerd. De toekomst van dit familiebedrijf en van het personeel is in goede handen. Door onder andere te bouwen aan een constructieve vertrouwensband met koper loopt dit traject voor Verkoper uit op een prettige en succesvolle overname van de houthandel.
De verkoper omschrijft ons in de evaluatie van het traject als volgt:
“Zeer goede communicatie, eerlijk, zeer gedegen, open en duidelijk.”