Specialist in MKB bedrijfsovernames

KLANTEN AAN HET WOORD

Is mijn bedrijf wel verkoopbaar?

In mijn vorige blog “is mijn bedrijf wel verkoopbaar” beschreef ik één van de aspecten die wij met ondernemers bespreken als zij hun bedrijf willen gaan verkopen: hoe afhankelijk is het bedrijf van u.
Deze blog gaat verder op de vraag of uw bedrijf wel verkoopbaar is. Een volgend aspect dat wij met onze verkopende klanten bespreken is het onderscheidende vermogen van het bedrijf in de markt. Want: uw positie in de markt bepaalt mede de slagingskans van de verkoop van uw bedrijf.

Wanneer is een bedrijf aantrekkelijk voor een koper?
Ik ben van mening dat het onderscheidend vermogen van een bedrijf of van een ondernemer in diverse aspecten zit. Veel bedrijven hebben een eigen identiteit en een onderscheidend vermogen. Maar is dit vermogen sterk genoeg en, nog belangrijker, is het interessant genoeg voor een bedrijfsopvolger?

Waaraan kunt u zoal denken als het om uw bedrijf gaat:

– exclusiviteit bij een leverancier of bij een opdrachtgever
– een uniek product (met patent of licentie)
– hoge toetredingsdrempel in de markt
– actief in een niche, uitermate weinig andere spelers actief in de niche
– innovatief product of dienst; moeilijk of niet te evenaren
– een hoog serviceniveau met een stabiel en tevreden klantenbestand

Dit is geen uitputtende opsomming. Er kunnen nog veel meer punten genoemd worden, maar met deze opsomming wil ik u slechts een denkrichting geven. In onze praktijk komen we keer op keer unieke en onderscheidende bedrijven tegen. Dat maakt ons adviseurschap juist zo leuk!
Een voorbeeld hiervan: Wij hebben onlangs een klant geholpen bij het kopen van een softwarebedrijf. Het unieke van deze onderneming zat zeker niet in het type branche (IT-dienstverlening). Het onderscheidende vermogen zat in het product en de dienst: online archiefsystemen met een hoogwaardig en betrouwbaar softwaresysteem. Het systeem heeft ervoor gezorgd dat landelijk en ook internationaal innovatie plaatsvond in een aanvankelijk uiterst conservatief en traditioneel onderdeel van een bedrijf of instelling. Het systeem biedt voor de toekomst nog verdere technologische innovatiemogelijkheden. Deze combinatie maakte dit bedrijf aantrekkelijk om te kopen en voort te zetten.

Wat verkoopt niet?

Dertien in een dozijn, dat verkoopt niet. U zult wel denken: flauwe opmerking, dat is een open deur intrappen. Dat klopt! Maar u heeft als verkoper niks aan het scheppen van valse verwachtingen wat betreft de haalbaarheid van uw bedrijfsoverdracht! Dus zoeken en analyseren wij samen met u wat het onderscheidende vermogen is van uw bedrijf: bent u wel of geen dertien in een dozijn? Daarmee zullen we vervolgens actief naar een koper zoeken. Zo vergroten wij voor u de kans op een succesvolle overdracht.

Meer weten over dit onderwerp?