Bedrijfsverkoop als formule 1 race!

Een formule 1 race…zo noemen wij het gekscherend weleens: de hoeveelheid geïnteresseerden en de snelheid waarmee geïnteresseerden zich mengen in de strijd om het bedrijf dat te koop staat. Vanaf de start schiet iedereen bijna tegelijk van haar positie. Om vervolgens, zich door bochten wringend, zo snel mogelijk naar de finish te komen. En er kan er maar één als eerste finishen. Een spannende race!

Actieve werkwijze
Recentelijk hadden wij weer zo’n mooie ervaring. Wellicht bent u het profiel nog tegengekomen in onze social media berichten: te koop aangeboden softwarebedrijf. Na een zorgvuldige maar vlotte voorbereiding samen met de verkoper is het bedrijf op een maandagochtend in de actieve verkoop gegaan. Dat wil zeggen: het profiel is via onze netwerken per e-mail en via online overnameplatforms verspreid. Via de online platforms wordt het profiel ook weer verspreid in een netwerk van andere overnameadviseurs en geïnteresseerden. Ook nemen wij contact op met zorgvuldig geselecteerde en gescreende koopkandidaten. Dit is een zorgvuldige klus omdat wij bedrijven koud benaderen met een niet alledaagse vraag. De praktijk heeft ons geleerd dat deze actieve wijze van selecteren en benaderen de meest succesvolle is!

Is er interesse?
Als resultaat konden wij onze opdrachtgever binnen een tijdsbestek van 10 dagen melden dat er ruim 25 serieus geïnteresseerden waren. Drie geïnteresseerden zaten binnen een week aan tafel voor kennismaking. Een van de kandidaten bracht in het eerste gesprek een bod uit. Binnen een tijdsbestek van drie weken konden alle andere geïnteresseerden en kandidaten geïnformeerd worden dat er exclusiviteit was bedongen door een koper.

De vaart erin hebben
Dit traject ging snel! Na de totstandkoming van de intentieverklaring volgde een andere fase voor onze opdrachtgever. In een tijdsbestek van ruim twee maanden werd de transactie/verkoop verder vormgegeven. Het mooie (en spannende) aan deze fase was dat koper en verkoper bouwden aan de vertrouwensband en elkaar beter leerden kennen. In deze fase van het verkooptraject is het voor ons van groot belang er bovenop te blijven zitten. Door te zorgen dat de vaart erin blijft, dat er geen onnodige vertraging ontstaat, er geen verkeerde aannames worden gedaan of verkeerde invulling wordt gegeven aan de transactie. Al met al moet het traject praktisch, financieel, fiscaal en juridisch aan alle kanten kloppen.

Wat doet de verkoop met een ondernemer
Bovenstaande traject mag misschien wel mooi klinken, maar voor onze opdrachtgever was het reuzespannend en ook veel schakelen! Het vergde een fikse dosis energie en tijd om dit traject op professionele en goede wijze tot een eind te brengen. Het is ook spannend voor de verkoper. Wij vinden het belangrijk om de menselijke kant van het totaalplaatje in beeld te blijven houden: trekt onze klant het nog wel, loopt hij of zij nog wel in de pas of gaat het misschien zelfs wel té snel. Daarom is het van belang om nauw en samen op te trekken met onze klant.

Einde traject
Eenmaal over de finishlijn waar de zwartwit-geblokte vlag zwaait feliciteren wij de koper. De verkoop van het bedrijf is wat onze opdrachtgever ronduit geslaagd. Het was hard werken, het was spannend in de bochten, maar het was bovenal een schitterende race! Het resultaat wordt gevierd. En nu heeft onze opdrachtgever alle tijd en aandacht voor andere activiteiten in haar leven.

  • Meer weten over dit onderwerp?

    Bel of mail voor een vrijblijvende kennismaking met Leon Kooijker (06 271 459 49).